מעבדה לחקר כתיבה וחקר בינתחומי, היסטוריה תרבותית וקולנוע

סילבוס לקורס

מרצה:            פרופ' איבון קוזלובסקי גולן

                                                                  Dr. Yvonne Kozlovsky-Golan

שנה"ל:          תשפ"ב, 2021-2022

שעות לימוד:     (2 ש')

                     ykozlovsky@univ.haifa.ac.il

 

**יש לעקוב אחר הודעות המרצה במודל של האוניברסיטה

** מאמרים נבחרים ומאמרים נוספים שאינם בסילבוס נסרקו ונמצאים באתר הספרייה

***ישנם מאמרים שאינם במודל אלא באתר הספריה כספרים אלקטרוניים – חפשו תחת שם הספר.

*** אתרים מומלצים לאיתור חומרים קולנועיים ב:

http://www.third-ear.com/default.htm

http://www.imdb.com/

        ובאתר התוכנית – שרותי מדיה – אתר הספרייה למשאבי מידע בקולנוע:

https://film.haifa.ac.il/

במודל של הקורס ישנם כ 400 פרטים המכילים סריקות של מאמרים, פרקי ספרים, קטעי עיתונות וסרטים רלוונטיים, היעזרו בהם, הם שם בשבילכם😊

תקציר:

מפגש זה בין המרצה לסטו' מיועד לסטו' שסיימו את חובותיהם לתואר השני וכעת עומדים בפני כתיבת הצעת מחקר ועבודת תזה / מחקר מקדים לקראת דוקטורט.

מטרת הקורס ללמוד כיצד לעבד והשתמש במתודות מתחום דיציפלינארי יחיד כמו היסטוריה, חינוך ותרבות  ולעבד אותם למידע וכתיבה של עבודת מחקר:

  1. בחירת הנושא, לשאלת המחקר והצגתה, סקירת הספרות, כתיבת הממצאים, ניתוח, פיתוח תיאורטי ומתודולוגי, דיון, סיכום העבודה ותרומה לתיאוריה ומחקר.

ברמת העבודה הספציפית:

  1. ננתח מאמרים רלוונטיים לכל אחת מההתמחויות, נציג את הנחות היסוד שלהם וטענותיהם/המשגת המתודולוגיות של הדיון ומיפוי הקונטקסט ההיסטורי החברתי והתרבותי.
  2. נעסוק בשלבי הכתיבה השונים של עבודת מחקר באקדמיה. בשיעורים נדון בשלבים השונים של הכתיבה, כן ילמדו כללי השימוש במקורות, שיטות למקורות, תפקידיהן של הערות שוליים, וכללי הרישום הביבליוגרפי.

מתכונת השיעור תהא רב שלבית:

מפגש כיתתי שבו יינתנו הנחיות לכתיבת עבודת מחקר וחקר.

העלאת רעיונות למחקר ודיון בכיתה.

קריאת מאמרים הכוונה וניתוחם.

עבודה פרטנית עם המרצה.

דרישות הקורס:

נוכחות, צפייה בסרטים, קריאת מאמרים

כתיבת עבודות ביניים/טיוטות עבודה – 40%

עבודה/סמינר/הצעת מחקר ראשונית (בהתאמה לסטטוס הסטו)  60%

עבודת הסמינר תוגש בתחילת סמסטר א שנה"ל בשנה"ל שלאחר מכן ( מועד מדויק יפורסם בהמשך)

  • ערעורים על ציון ניתן להגיש עד שבועיים מיום קבלת הסמינריון, ערעורים שיוגשו לאחר תאריך זה לא יתקבלו.
  • עם הגשת הערעור יש לקבוע פגישה עם המרצה ולהביא את העבודה לקריאה שנייה.
  • הציון שיקבע לאחר הערעור יהיה הציון הסופי לקורס.

שלבי עבודה:

  1. הגדרת הנושא ותיחומו בזמן ובמרחב

שם הנושא ואובייקט המחקר.

  1. ההשערה שאיתה מתחיל הסטודנט את המחקר/ היפותזות

השאלה המחקרית או הטענה העיקרית.

  1. מצב המחקר (סקירת ספרות, מה נכתב על הנושא עד כה – בכלליות)

הכינו סקירת ספרות נושאית, רלוונטית ועדכנית למחקר שתעבדו עליו.

לפחות 10 ספרים  עברית אנגלית – כל אחד

  1. הגדרת ייחודו וחידושו של המחקר המוצע

במה ייחודה של עבודתך

  1. שיטות המחקר

ניתוח סרטים איכותני  לפי (לבחור את השיטה):

 תיאורטי, מבע קולנועי – ניתוח היסטורי – ניתוח פסיכואנליטי – תרבותי – אידאולוגי

  1. סוגי המקורות הראשוניים, המשניים ומבחר ספרות המחקר

מקור ראשון= כל חומר אודיו-ויזואלי: סרט, סדרת טלויזיה, וידאו ארט ניו מדיה וכדומה

סרטים גרעיניים-מרכזיים בהם יתמקד המחקר

  1. תכנית המחקר ורשימת הפרקים

ראשי פרקים משוערים והסבר קצר על תוכנם המצופה + ביבליוגרפיה לכל פרק ופילמוגרפיה

  1. ביבליוגרפיה ספרות ומקורות נלווים – (לפי סדר אלפביתי)

ספרים לפי: שפה עברית ואנגלית , מאמרים לפי: שפה עברית ואנגלית

  1. פילמוגרפיה – סרטים משניים שהשתמשתם בהם במהלך העבודה (לחלק לפי ארצות: ארה"ב, אירופה, ישראל) 

מבנה עבודת התזה:

מבוא

4.1              סוגי חיבורים ומבניהם

7              מדריך מקוצר

  • פרפראזה או ציטוט

ביבליוגרפיה

 

* המבנה עשוי להשתנות בהתאם לנהלי הכתיבה שיקבע מנחה התוכנית ובהתאם לדיספלינה  הייחודית שיבחר הסטו' לכתוב את עבודתו.

  **      ההצעה לא תעלה על 10 עמודים (כולל ביבליוגרפיה)

***       ההצעה תוגש למזכירות החוג ב-3 עותקים חתומים ע"י מנחה העבודה.

היקף עבודת התיזה הוא בין 80-100 עמודים (בין 40000 ל-50000 מילה).

היקף זה מתייחס לגוף הטקסט ולהערות, לא לביבליוגרפיה.

המשך בעמוד הבא.

מטלות יעד 

מועד

שם הסטודנט

 

מטלה ראשונה:

התחילו כבר מהשיעור הראשון:

 לנסח לעצמכם נושא לעבודה (עד  10 שלבים) בעזרת רעיונות מספרות המחקר שלמטה  .

ראשי פרקים לליבה של עבודת המחקר

1)    שם הנושא ואובייקט המחקר.

2)    השאלה המחקרית או הטענה העיקרית.

3)    ההשערה שאיתה מתחיל הסטודנט את המחקר.

4)    ראשי פרקים משוערים והסבר קצר על תוכנם המצופה.

5)    רשימה ביבליוגרפית התחלתית עברית אנגלית. (מינימום 5 פריטים – מקסימום 10 פריטים)

עד 2 עמודים

הוראות הדפסה:

David 12

רווח 1.5 בין השורות

 

עבודה אישית

את הנסיונות הראשונים יש לשלוח למרצה

אחרי השיעור הראשון,

המרצה תקרא את העבודות ותגיב על קובץ ה Word באמצעות עקוב אחר שינויים.

 

אחר כך ננהל את הכתיבה והשינויים בהתאם לקצב העבודה של הסטודנטים.

מטלה שנייה:

מצאו מאמר רלוונטי לעבודה

יש לנתח את המאמר ולפרקו באופן עצמאי:

נושא המאמר

מבנה המאמר

טיעון מרכזי

השערת המחקר – או במה המאמר יידון

חשיבות המחקר

ממצאים ומסקנות

ציון הקשר של המאמר לנושא עבודת המחקר של הסטו' 2-5 משפטים בלבד.

התייחסו ל- צורה, לשון. מהותו, יסודות מרכזיים, טיעון, שייכות לז'אנר ,אסכולה, תחום- קולנועי, אסטטי, היסטורי.

מטלה שלישית:

הכינו סקירת ספרות רלוונטית ועדכנית לנושא שאתם מבקשים לעבוד עליו

ביבליוגרפיה שמורכבת מטקסטים מרכזיים שיסייעו

בפיתוח הטיעון שלכם. הביבליוגרפיה חייבת לכלול גם מאמרים/ספרים מהרשימה הביבליוגרפית הנבחרת וממאמרי הרשות.

לא פחות מ 7 ספרים/מאמרים (עברית אנגלית)

עד 10 עמודי כתיבה

הוראות הדפסה:

David 12

רווח 1.5 בין השורות

מטלה רביעית:

כתיבת מבוא

מטלה חמישית:

ראשי פרקים לעבודה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

את הסקירה יש לשלוח למרצה ביחד עם נושא

המחקר –