חברה, תרבות תיאוריה – מנגנונים למחקר קולנועי

חברה, תרבות תיאוריה – מנגנונים למחקר קולנועי

Society, Culture, Theory – Apparatuses for Film Research

מרצה: איציק רוזן

סמינר זה יעסוק באופנים בהם אמצעי תקשורת המונים כמו המדיום הטלוויזיוני הקולנועי ויצירות אמנות מודרניות השפיעו על ניסוחן של אידאולוגיות שהובילו ליצירתן של חברות חדשות, גיבושן או פירוקן לאורך המאות ה20 ווה21.

בשיעור ניבחן את הדרכים בהן באמצעות ניכוס רכיבי התרבות של חברה נתונה לטובת אמרות, פילוסופיות ותפיסות עולם שלפעמים חתרו תחת עקרונות היסוד של חברה זו אפשרו לפלטפורמות מדיה אלה להביא לשינויים אידאולוגיים ולחולל את התמורות התרבותיות שחברות ולאומים עברו.

הקורס יציע דרכים תיאורטיות להבין את מקומם של תוצרים אודיו-ויזואליים כקולנוע וטלוויזיה בחברה ובתרבות לאורך ההיסטוריה המודרנית.

המתודה תשען על בחינה טקסטואלית תיאורטית וקונטקסטואלית ובחינת שפת אמצעי המבע של יצירות מדיומאליות אלו.

דרישות הקורס:

  1. נוכחות חובה [במסגרת הגדרות המחלקה]
  2. השתתפות פעילה בדיונים של שיעורי הקורס
  3. הצגת רפרט מחקרי בנושא שנדון בשיעורים
  4. הגשת עבודת סיכום בהיקף של כ2-3 עמודים

הרכב ציון הקורס:

  • עבודת סיכום: 60%
  • רפרט מחקרי: 30%
  • השתתפות: 10% 

נושאי השיעורים

חטיבה ראשונה: קולנוע דיגיטלי – מבע ותיאוריות

  1. זמן ומרחב בסרטי וואן שוט דיגיטליים

קטעים:

  • תיבה רוסית [סוקורוב, 2002)
  • בירדמן (איניאריטו, 2014)
  • ויקטוריה (שיפר, 2015)

קריאה לשיעור הבא: דובדבני, שמוליק, "לאכול את המרק או לצלם אותו – I Movies וז'אנרים של תיעוד עצמי" (בתוך) גוף ראשון, מצלמה: קולנוע תיעודי אישי בישראל, הוצאת כתר, תל אביב, 2010, עמודים 21 – 51.

  1. סרטי ה-First Person: קולנוע של היטמעות במבט האישי

קטעים:

  • עזאזל (קאוטה, 2003)
  • מטורף (חלפון, 2012)
  • פאראנו (סמל, 2019)

קריאה לשיעור הבא:

Thomas Elsasser “The global author: Control, creative constraints, and performative self-contradiction” (In) Seung-hoon Jeong; Jeremi Szaniawski (Eds.) The Global Auteur: The Politics of Authorship in 21st Century Cinema, Bloomsbury, London/NYC, 2017, pp. 21-42

  1. האוטר הקולנועי במאה ה21

קטעים:

  • המכשפה [אגרס, 2015]
  • תורשתי [אסטר, 2018]
  • המגדלור [אגרס, 2019]
  • מידסומאר [אסטר, 2019]

קריאה לשיעור הבא:

Anne Sweet, “Fourth Wave Feminism in Science Fiction and Fantasy-a Critique”, (In) MAI: A Journal for Feminism & Visual Culture, University of Gothenburg; Falmouth University, 2014

  1. הגל הפמיניסטי הרביעי בקולנוע אמריקאי עצמאי

קטעים:

  • להרוג את ביל – ווליום II [טרנטינו, 2004]
  • משחקי הרעב [רוס, 2012]
  • מקס הזועם IV: כביש הזעם [מילר, 2015]
  • צעירה מבטיחה [פנל, 2020]

קריאה לשיעור הבא:

Barbara Klinger (1984) “Cinema/Ideology/Criticism Revisited: The Progressive Genre” (In) Barry Keith Grant (Ed.) Film Genre Reader III, University of Texas-Austin, 2003, pp. 75-91

חטיבה שנייה: ז'אנר חברה אידאולוגיה

  1. ז'אנרים קולנועיים וטלוויזיוניים כתוצרים אידאולוגיים

קטעים:

  • שיר אשיר בגשם [דונן; קלי, 1952]
  • חבורת הפראים [פקינפה, 1969]
  • רציחות פשוטות [כהן, 1984]

קריאה לשיעור הבא:

Francesco Pitassio, “Shell shock cinema: A discussion with Anton Kaes”, (In) European Journal of Cinema Studies-VOL. 3, NO. 2, Amsterdam University, 2014, pp. 177-188

  1. אקספרסיוניזם גרמני/פילם נואר: המודל הקפיטליסטי

קטעים:

  • מבוזה-המהמר [לנג, 1922]
  • M [לאנג, 1931]
  • זעם [לאנג, 1936]

קריאה לשיעור הבא:

איציק רוזן, "הגוף החבוש: אובדן זהות והעיר כשדה קרב ב-הדייר, מקרה אישה וימים קפואים" (בתוך] עיר בלהות: סיוטים אורבניים בקולנוע הישראלי החדש – עבודת MA, רמת אביב, הוצאת אוניברסיטת תל אביב, 2011, עמודים 82 – 92

  1. ייצוגים מסויטים של מרחבים אורבניים כתגובת קרב

קטעים:

  • מקרה אישה [קתמור, 1969]
  • דיסטורשן [בוזגלו, 2004]
  • ימים קפואים [לרנר, 2006]

קריאה לשיעור הבא:

בן-שאול, ניצן (2005) "הנוסע הנלווה: תודעתו הפוליטית-קולנועית של יהודה (ג'אד) נאמן", מותר-כתב עת של הפקולטה לאומנויות, גיליון 12, הוצאת אוניברסיטת תל אביב-הפקולטה לאומנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ, 2004, עמודים 87 – 93

  1. פוליטיקה של אובדן זהויות: קולנוע ישראלי פוליטי

קטעים:

  • מסע אלונקות [נאמן, 1977]
  • חמסין [וקסמן, 1982]
  • מאחורי הסורגים [ברבש, 1984]
  • סרט לילה [הלר, 1986]

קריאה לשיעור הבא:

Christin Bolewski, “Nonlinear Narratives: Crossing Borders between Contemporary Film, Art and Digital Media Practice” (In) The International Journal of The Arts in Society, Common Ground Publ./Loughborough University, 2011, pp. 239 – 250

2

חטיבה שלישית: קולנוע וטלוויזיה במאה ה21

  1. קולנוע דיגיטלי – האלגוריתם כמודל נרטיבי

קטעים:

  • דלתות מסתובבות [האווט, 1998]
  • ראן לולה ראן [טיקוור, 1998]
  • מת על המתים [רייט, 2004]

קריאה לשיעור הבא:

David L. Palatinus (2020) “Humans and Machines Gothic Legacy and Screen of the Anthropocene” (In) Maurizio Ascari; Serena Baiesi; David L. Palatinus (Eds.) Gothic Metamorphoses across the Centuries, Peter Lang AG International Academic Publishers, Bern, 2020, pp. 2015-228

  1. קיברנטיקה, AI ופוסט-אנושיות בקולנוע המדע הבדיוני העכשווי

קטעים:

  • אקס-מאכינה [גארלנד, 2014]
  • בלייד ראנר 2049 [וילנב, 2017]
  • ווסט-וורלד [נולאן; ג'וי, 2016-2021]

קריאה לשיעור הבא: חרל"פ, איתי (2011) "זה לא טלוויזיה זה בטיפול; דיון בשיח האיכות של בטיפול", (בתוך) עקיבא כהן (עורך) מסגרות מדיה – גיליון 6, הוצאת האגודה הישראלית לתקשורת, חורף 2011, עמודים 1 – 23

  1. Complex TV: מטמורפוזה קולנועית בטלוויזיה "מורכבת" של מפנה האלף

קטעים:

קריאה לשיעור הבא: נטע אלכסנדר: האלימות החדשה; איציק רוזן: דיסטופיות ישראליות

  1. זרמים וז'אנרים עכשוויים בקולנוע הישראלי פוסט המהפכה הדיגיטלית

קטעים: